Společné vyprávění příběhů

Takže jste shromáždili své kamarády, své kostky a své poznámkové kartičky a jste připraveni hrát Zrychlenou edici Fate (odteď ji budeme nazývat FAE). Nastal čas vyprávět nějaké ty příběhy!

Co tím myslíte, „vyprávět příběhy“?

FAE je celé o vyprávění příběhů. Vytvoříte si skupinu postav a následujete je skrze jejich smyšlená dobrodružství, v nichž každý z vás odvypráví své malé části.

Představte si to jako filmy, video hry nebo televizní seriály, které máte rádi, v nichž postavy vyráží na dobrodružství – něco jako Legenda o Koře nebo Hvězdné války či Avengers nebo hry o Zeldě nebo jako Doctor Who či Pán Prstenů. Teď si představte podobný druh příběhu, v němž vy a vaši přátelé kolem stolu rozhodujete za postavy procházející napříč příběhem, a příběh se mění s tím, jaká rozhodnutí děláte.

Čas od času se někdo rozhodne pokusit se o něco, u čeho si nebudete jisti, jak by to mělo dopadnout; tehdy hodíte kostkami, abyste zjistili, co se stane dál. Čím lépe hodíte, tím větší bude šance, že se věci odehrají způsobem, kterým chcete.

Takže jak na to?

Nejdříve musíte vymyslet, jaký druh příběhu budete vyprávět. Jaký žánr máte rádi? Fantasy? Science fiction? Dobrodružství v moderním světě? Bude se to odehrávat ve světě televizního seriálu nebo komiksové knížky či filmu, který zbožňujete, nebo si vytvoříte svůj vlastní svět? Pro pár výborných rad o tvorbě rámce vaší hry se můžete podívat na kapitolu Tvorba hry v Základních pravidlech Fate, která jsou zdarma dostupná na http://www.d20.cz/clanky/pravidla/preklad-fate-4e-core-system.html (originál na www.evilhat.com).

Pak je na čase rozhodnout, kdo budou hráči a kdo vypravěč. Až na jednoho jsou všichni lidé kolem stolu označováni jako hráči. Každý hráč převezme úlohu zhostit se jedné postavy hráče, neboli PH, v příběhu, a vstoupí do role své postavy, aby za ni činil rozhodnutí, jakoby je učinila postava sama. Zbývající člověk se nazývá vypravěč. Prací vypravěče je předkládat hráčům výzvy a vykreslovat všechny postavy, které nekontrolují hráči (postavy vypravěče neboli PV).

Jakmile rozhodnete, kdo bude vypravěč, a jaký bude žánr a rámec příběhu, je čas, aby si hráči vytvořili své postavy – k čemuž dojde v následující kapitole.

„Společné“ vyprávění příběhů?

Co tím myslíte?

Všichni lidé u stolu, hráči i vypravěč, jsou zodpovědní za vyprávění příběhu. Když činíte rozhodnutí za své postavy (nebo za některou z PV, pokud jste vypravěč), přemýšlejte o dvou věcech.

Zaprvé, vžijte se do vaší postavy a pečlivě se zamyslete nad tím, co by udělala – i když to třeba není nejlepší nápad. Pokud hrajete postavu, která občas udělá špatná rozhodnutí, nebojte se za ní špatné rozhodnutí záměrně udělat.

Zadruhé – a tohle je skutečně důležité – přemýšlejte o příběhu, který vyprávíte. Přemýšlejte o tom, jaká rozhodnutí by příběh učinila ještě lepším: zajímavějším, více vzrušujícím a zábavnějším. Vytvoří nějaké rozhodnutí příležitost jinému hráči, aby ukázal, jak je jeho postava úžasná? Pak skutečně zvažte takové rozhodnutí učinit.

Takhle vyprávíte skvělé příběhy společně – tím, že se nebojíte nechat svou postavu chybovat, a tím, že přijímáte rozhodnutí, která činí příběh zajímavější pro každého u stolu – nejen pro vás.