Než do toho skočíme

Předmluva

Star Wars jsou výborné prostředí. Většina lidí je zná, jsou cool, „barevné“, rychlé, akční, dramatické, obsahují civilizovaný svět i rozsáhlé oblasti, které nikdo nezná, jsou z budoucnosti, ale vlastně nejsou sci-fi, jsou fantasy, ale netváří se tak, obsahují spoustu velkých věcí (ale nejsou tak maniakální, jako Warhammer 40k), jsou v nich zločinci, vojáci, agenti i - přiznejme si narovinu - čarodějové, v sázce není nikdy méně, než osud celé Galaxie, ale přitom nejsou o gigantických bitvách, ale o příbězích jednotlivců.

Prostě - Star Wars dávají dohromady všechno (dobře, velmi mnoho) z toho, co chce většina hráčů hrát, ale přitom se vyhýbají většině toho, co na tom jinde někomu vadí.

Pro Star Wars vznikly různé RPG systémy, které mají každý své „ale“. Star Wars d6 a oficiální Star Wars RPG běží na unikátních systémech, které skoro nikdo nezná a které nejsou ničím až tak převratné nebo zajímavé. Známé a rozšířené Star Wars Saga Edition (Alnagův částečný překlad zde: http://www.d20.cz/clanky/pravidla/2775.htmlopen in new window) si nesou všechen „balast“ od DnD odvozeného d20 systému a svazují pravidly tam, kde při hraní SW chcete mít volnost. Mnoho lidí si zkoušelo vytvořit vlastní systém nebo pro SW upravit ten, co měli rádi - my jsme si takto kdysi upravili Storytelling (známý jako „World of Darkness“) - a i když jsem ho později rozepsal detailněji pro ostatní (ka nalezení je na http://www.d20.cz/clanky/pravidla/star-wars-podle-sts.htmlopen in new window), tak se nikdy nedostal do stavu, ve kterém bych s ním byl skutečně spokojený (natož do nějaké „finální“ podoby).

Podobně jako my si i Ryan M. Danks udělal pro SW domácí úpravu svého oblíbeného systému - Fate - a podělil se o ní s ostatními. A krátce poté, co jsem dodělal překlad Fate do češtiny, mě Jarik poprosil, zda bych nepřeložil i Ryanova SW Fate pravidla.

Ta pravidla byla v principu dobrá, ale spíš než o „pravidla“ šlo o seznam dílčích úprav a poznámek k tomu, jak ten systém použít. Na mnoha místech mi přišlo, že jsou až moc stručná nebo nedotažená, tak jsem k tomu přidával na okraj nějaké své poznámky. Když jich začalo být víc, než původního textu, tak mi došlo, že si to rovnou můžu napsat sám - ostatně Fate jsou i má oblíbená pravidla. Navíc i když jsou Fate výborná pravidla, tak jsou v základu univerzální a hned co jsem je přeložil si mnoho lidí přálo vidět je zasazená do nějakého konkrétního prostředí.

Původně jsem plánoval, že ta pravidla určitě nebudou mít víc, než 60 stránek. Občas věci dopadnou jinak, než jak je plánuji. Doufám, že si hraní užijete.

Věnováno Alnagovi - svůj překlad d20 Star Wars Saga Edition nikdy zcela nedokončil, přesto by bez něj Star Wars na naší RPG scéně - a naše RPG scéna vůbec - nebyly nikdy ani zdaleka tím, čím jsou.

PS - pravidla vznikla na základě původní trilogie (ep. IV-VI), prequelů (ep. I-III) a částečně i rozšířeného universa (Expanded Universe /Legends).

Disney-wars nejsou a nebudou reflektovány ani dále jakkoliv zmiňovány.

Pravidla

Tato příručka je sepsaná tak, aby k hraní stačila sama o sobě. Kapitola Fate světelnou rychlostí obsahuje stručné vysvětlení všech potřebných základů systému (pokud ještě žádné RPG neznáš, možná to bude chtít trochu trpělivosti - nenech se zmást ani odradit!). Pokud Fate už znáš, můžeš zmíněnou kapitolu s klidem přeskočit a věnovat se až dále popsaným pravidlům Fate psaným přímo pro Star Wars. Pokud hraješ ve skupině, kde Fate nezná nikdo, pak se časem asi budete chtít podívat i na samotná Základní pravidla Fate a na Systémové nástroje - zejména pokud budete chtít tato pravidla dál upravovat, tak vám to ušetří hafo práce.

Kromě Základních pravidel Fate tato pravidla využívají pár principů ze Zrychlené edice Fate a dost věcí, které pochází ze Systémových nástrojů. Někdy jsem převzal věci přímo, jindy jsem použil jen jejich principy. Pár částí je inspirováno principy pravidel Dungeons and Dragons 4e, Exalted a Ashen Stars (což je sci-fi varianta systému GUMSHOE). Nic z toho nemusíš vůbec znát, ale přišlo mi fér to tu zmínit

Napříč touto příručkou jsou v modrých rámečcích odkazy na knihy základních pravidel Fate. Pokud ti bude vše jasné, není třeba se jim věnovat, ale pokud něco jasné nebude, tak by tě měly snadno navést na potřebné pasáže.

Modré rámečky

Modré rámečky patří k Fate a naleznete v nich reference ke stránkám pravidel popř. systémové nebo specifické system-designové poznámky k pravidlům z hlavního textu.

Ohledně zkratek:

FC jsou Základní pravidla,

FAE jsou Zrychlená pravidla a

ST jsou Systémové nástroje

(vyjma dovedností ve FC je stránkování všech překladů identické s originálem).

Žánr, prostředí a stylizace

George Lucas dlouho držel Star Wars v náručí silou, která je dusila. Nikdy neuznal za „kánon“ nic, co nebylo z jeho filmů, což všechny další zdroje vytěsnilo na okraj. Fanoušci - a i autoři - ale chtěli mít přehled v tom, co existuje, a tak věci začali sami třídit do vlastního „kánonu“, kterému se povšechně říká „Expanded Universe“ (Rozšířené univerzum, dnes také Legends - Legendy), jehož ohromný rozsah můžeš docenit na Wookieepedii. Bohužel, protože značná část (až většina) autorů neměla moc talentu, velká část Expanded universe za moc nestojí.

Červené rámečky

Sithsky červené rámečky jsou mé vlastní poznámky a komentáře na okraj. Obsahují různé postřehy, polemiky ohledně stylu, stylizace, hraní atp. nebo „širší“ system-designové poznámky a úvahy.

A, samozřejmě, další odkazy.

Wookieepedia: http://starwars.wikia.com/wiki/Main_Pageopen in new window.

Důležité je uvědomit si, že stejně jako se Star Wars tváří jako sci-fi, ale nejsou sci-fi (atp. s mnoha dalšími jejich atributy), i když se Star Wars tváří jako celistvé, ustanovené prostředí, tak jsou spíše „pískoviště“, z něhož si se spoluhráči sestavíte své vlastní Star Wars prostředí. Všechno to okolo (dost možná včetně filmů - pamatuj, Ewoci, Jar Jar, midichloriany...) není nic víc, než jen inspirace - můžete ji použít a začlenit do své hry, ale můžete ji snadno i zahodit.

K tvorbě vašeho vlastního Star Wars prostředí se dostanu později ve vlastní kapitole (složené z části z originálních textů a z části z přepisu / výtahu textů, které už ke Star Wars byly dříve napsané někým jiným).

Zelené rámečky

Rámečků není nikdy dost. Ty zelené obsahují příklady, ukázky, předpřipravená řešení atp.

Co je tahle příručka zač? Co to jsou RPG?

Pro případ, že se k tobě tato příručka dostala nějakou prapodivnou náhodou, nebo pro případ, že ti jí někdo jen tak vrazil do ruky bez dalšího vysvětlení:

Hry na hraní rolí („roleplaying games“, „RPG“) jsou zábava, v níž se hra potkává se společným vyprávěním příběhů. Všichni z cca 3-6 hráčů vypráví společný příběh, většina z pohledu jedné („své“) postavy, jeden („Vypravěč“) z pohledu všech „vedlejších“ postav a okolního prostředí.

V praxi to funguje tak, že popisujete, co vaše postavy dělají, říkají, někdy i to, co si myslí atp. a tím vytváříte herní dění. Vypravěč se stará o to, aby proti vašim postavám stála úctyhodná a „nezávislá“ opozice a aby to neměly vždycky tak snadné, protože to by pak nebylo moc zábavné.

Kdykoliv, kdy se v příběhu vyskytne nějaký dramatický moment, v němž by měla hrát svou roli náhoda, nebo kdykoliv, kdy je potřeba nějak „nezávisle“ určit, jak něco dopadlo, vstoupí do hry kostky a pravidla, která vám to pomohou rozhodnout.

Pravidla a kostky také vnáší do vyprávění pevný rámec, který vám pomáhá zůstávat na stejné vlně a zároveň způsobují, že se příběh občas začne odvíjet nečekaným a pro všechny překvapivým a zajímavým směrem. Pokud nemáš úplně jistotu, jak přesně to funguje, prostě sežeň pár kamarádů a jděte to zkusit - nejspíše zjistíte, že vám to jde úplně samo a jednoduše. Pokud byste se potřebovali na něco zeptat zkušenějších hráčů a žádné jste neměli zrovna poruce, můžete se stavit na Kostce: http://www.d20.czopen in new window, kde je spousta lidí, kteří vám rádi poradí.

Nebo se podívej na filmy Gamers (Hráči) a Gamers: Dorkness Rising (Hráči: Pitomost na vzestupu). Ukazují to velmi dobře a s nadsázkou a jsou fakt zábavné.

A pro jistotu malé ujasnění ohledně této příručky: Pro hraní RPG existuje spousta různých možných pravidel, která mají různé přednosti. Tato příručka využívá pravidla zvaná Fate, která jsou jednoduchá, přívětivá pro nováčky a zároveň velmi „silná“ co do jejich schopnosti vás podržet v takřka jakékoliv situaci.

V další kapitole najdeš jejich velmi stručné převyprávění a v té následující pak nějaký úvod do stylu hraní (vyprávění) příběhů ve Star Wars. Kompletní pravidla Fate jsou zdarma ke stažení a na Kostce je můžeš najít přeložená (odkazy jsou na další stránce). Obsahují spoustu výborných rad k hraní, které se sem nevešly, takže si je časem neváhej přečíst!

Jak to popisuje Fate

Pokud jste nikdy dříve nehráli hru na hraní rolí, tak tady máte její základní princip: Sejdete se s partou svých kamarádů, abyste vyprávěli společný příběh o skupině postav, které si sami vytvoříte. Bude na vás vymyslet, jakým výzvám a nástrahám tyto postavy čelí, jak na ně reagují, co říkají a dělají a co se jim stane.

Nicméně není to všechno jen povídání - někdy budete používat kostky a pravidla v této knize, abyste do příběhu vnesli nejistotu a učinili tak věci více vzrušující.

A jak to popisuje jeho 'zrychlená' edice

FAE je celé o vyprávění příběhů. Vytvoříte si skupinu postav a následujete je skrze jejich smyšlená dobrodružství, v nichž každý z vás odvypráví své malé části.

Představte si to jako filmy, video hry nebo televizní seriály, které máte rádi, v nichž postavy vyráží na dobrodružství – něco jako Legenda o Koře nebo Hvězdné války či Avengers nebo hry o Zeldě nebo jako Doctor Who či Pán Prstenů. Teď si představte podobný druh příběhu, v němž vy a vaši přátelé kolem stolu rozhodujete za postavy procházející napříč příběhem, a příběh se mění s tím, jaká rozhodnutí děláte.

Čas od času se někdo rozhodne pokusit se o něco, u čeho si nebudete jisti, jak by to mělo dopadnout; tehdy hodíte kostkami, abyste zjistili, co se stane dál. Čím lépe hodíte, tím větší bude šance, že se věci odehrají způsobem, kterým chcete.